Vosté està > banda > concerts de la banda > any 2016 > concert de Santa Cecília
Nom de l'obra | Autor |
---|---|
Undertow, divertiment simfònic | John Mackey |
Sidus, poema simfònic, 2001 | Thomas Doss |
Dolça memòria, pasdoble, 2013 | José Rafael Pascual Vilaplana |
8 de febrer, fantasia, 2011 | Vicente Ortiz Gimeno |
Dansa bacanal, dansa, | Camille Saint-Saëns |
A little tango music, tango, | Adam Gorb |
UNDERTOW, divertiment simfònic (2008) de JOHN MACKEY
John Mackey, alumne de John Corigliano, és un dels compositors més sol·licitats dels darrers temps. Tot i que moltes de les seues peces són extremadament virtuoses, aquesta és la seua primera obra escrita específicament per a banda intermèdia. Encarregada per la banda del Hill Country Middle School i estrenada el maig de 2008, Undertow és diferent de la major part de la producció de Mackey quant a dificultat tècnica, però hi són presents molts elements característics de la seua escriptura, incloent-hi la dissonància de semitò dins d’un context tonal, l’ús freqüent de compàs mixt, efectes de percussió pesada i, el més important, un obstinat omnipresent. El terme Undertow (traduït com ‘ressaca’, associat a un cert tipus de corrent produït als oceans que flueix del fons cap a la superfície) fa referència al patró mètric creat amb l’alternança dels compassos 4/4 i 7/8 que proporciona un agitat pols descompassat al llarg de tota la peça mitjançant l’exclusió de l’esperada vuitena corxera que fa que la música transmeta un efecte d’acceleració, tot desafiant la sensació esperada amb el 4/4. El títol podria referir-se a la transició melòdica al llarg de la peça, semblant als canvis graduals ocasionats als corrents d’aigua. L’energètica melodia del començament es repeteix cíclicament per transformar-se en un suau corrent de corxeres percussives. A partir d’ací, sorgeix un contrapunt que lentament assoleix l’energia de la melodia inicial i arrodoneix l’obra amb una conclusió explosiva.
SIDUS, poema simfònic (2001) de THOMAS DOSS
Obra encarregada l’any 2001 per la Musikverband Liechtenstein a fi celebrar el seu 75é aniversari.
Des de temps immemorials, l’observació del cel nocturn ha suscitat un profund anhel i fascinació en l’ésser humà. Com més hi viatgem, entrant a nous mons, més ens allunyem de nosaltres mateixos, dels nostres problemes i de les nostres preocupacions. Finalment, al bell mig d’una màgica pluja d’estels, experimentem el miracle de la nostra existència com a regal únic i ple de goig.
DOLÇA MEMÒRIA, pasdoble (2013) de JOSÉ RAFAEL PASCUAL VILAPLANA
Obra composta originalment per a grup de dolçaines i percussió i posteriorment arranjat per a banda simfònica pel mateix compositor. Es tracta d’un pasdoble de l’any 2013 que el mestre de Muro del Comtat va escriure en memòria de Xelo Pellicer Monparler i a la seua filla Liliana Requena Pellicer, fallera major de Gandia d’aquell mateix any.
8 DE FEBRER, fantasia (2011) de VICENTE ORTIZ GIMENO
Fantasia per a banda escrita l’any 2011 i dedicada als pares del compositor l’any en què celebraven les noces d’argent. Va ser guardonada amb el primer premi a Boston l’any 2012 i ha estat obra obligada a diversos certàmens. Vicente Ortiz (Vall d’Uixó) es va graduar summa cum laude al Berklee College of Music de Boston. Actualment resideix a Los Ángeles, on continua la seua formació com a compositor.
DANSA BACANAL, dansa de CAMILLE SAINT-SAËNS
Dansa final de l’òpera Samsó i Dalila, en què els filisteus celebren la victòria amb una bacanal en honor al seu Déu. La passió carnal que desperta en Samsó la seductora Dalila, escollida pel summe sacerdot per a enamorar Samsó i així poder véncer-lo, fa que oblide la seua missió divina i, deixant-se anar pels seus sentiments i instints, li revela el secret del seu poder com a prova d’amor. Dalila, mentre Samsó dorm, li talla el cabell i el lliura als soldats filisteus que li arranquen els ulls i l’encadenen. Tots se’n burlen d’ell, inclosa la mateixa Dalila. Tothom balla, beu i riu al voltant del seu presoner. Però és Samsó qui, en un acte de força sobrenatural, trenca les columnes del temple i tothom mor soterrat per les runes.
A LITTLE TANGO MUSIC, tango d'ADAM GORB
Amb aquesta peça, el compositor britànic fa un homenatge a aquest gènere tan afamat. El mateix Adam Gorb descriu A little tango music com «una seqüència curta de melodies inspirades en la dansa curvilínia, malenconiosa i perillosa d’Argentina que és el tango». L’obra està escrita en tres seccions i les belles melodies estan envoltades amb ritmes sincopats que proporcionen als intèrprets i al públic una visió de la història de la dansa més popular d’Argentina. Gorb és professor de composició al Real Conservatori de Manchester i és un dels compositors més interpretats dels darrers anys per les orquestres de vents. Magnífic regal per a acabar el concert.
Benvinguts els nous membres de l'Agrupació Musical Santa Cecília d'Ador
Jaume Roig Morell | Trompeta |
Paula Aparisi Bataller | Saxo Alt |
ORGANITZA
AGRUPACIÓ MUSICAL SANTA CECÍLIA D'ADOR |
---|
COL·LABORA
AJUNTAMENT D'ADOR | FEDERACIÓ SOCIETATS MUSICALS COMUNITAT VALENCIANA |
---|---|
DIRECTOR (Bunyol, 1968)
Nascut a Bunyol i resident a Gandia des de fa més de disset anys, es va formar a la Societat Musical l’Artística de Bunyol. Finalitzà els estudis superiors de clarinet al Conservatori Superior de València. Ha estat convidat a dirigir importants orquestres i bandes com l’Orquestra de la Costa Atlàntica de Portugal, la Simfònica de Castelló, l’Orquestra de València, la Simfònica de Còrdova, la Simfònica d’Extremadura, la Jove Orquestra Nacional d’Espanya (JONDE), la Banda Municipal de Palma de Mallorca, la banda professional del Conservatori Municipal de Barcelona, la Banda Municipal de Barcelona, l’Orquestra de Vents de la Policia de París i l’Orquestra Simfònica de la Valldigna.
Col·labora habitualment com a director intern d’òpera amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana al Palau de Les Arts on ha participat en les produccions Simon Boccanegra i Aïda (G. Verdi), L’elisir d’amore (G. Donizetti) i Turandot (G. Puccini). També ha pres part en l’enregistrament d’un disc compacte quan Zubin Mehta n’era el director titular.
Ha rebut nombrosos premis entre els quals destaquen el concedit per Mans Unides a la composició escolar, primer premi absolut de direcció d’orquestra Ville d’Avray (París), primer premi absolut a Portugal i segon premi i premi especial del públic al Concurs Internacional de direcció de Còrdova. També ha estat designat membre del jurat del Certamen Internacional de bandes d’Altea.
És professor d’ensenyament secundari a l’IES Gregori Maians d’Oliva. Aquest vincle entre el món professional i pedagògic li ha permés col·laborar en projectes com El reino de Nold amb l’Orquestra de Còrdova i el músic/narrador Reynold Cárdenas; o Pelleas i Melisande amb l’Orquestra d’Extremadura i l’actriu/narradora Belén Otxotorena. Ha estat director titular de les bandes d’Alborache, Camporrobles, Montroi i San Antonio, on ha obtingut diversos guardons nacionals i internacionals als certàmens de Múrcia, Altea, Alginet, la Sénia i CIBM de València, entre d’altres.
Actualment compagina la seua tasca docent amb la titularitat de la direcció artística de la SIUM de Montserrat i director associat de l’Orquestra de cambra Jean-Louis Petit de París, on ha dirigit el Rèquiem de Mozart a l’església de La Madeleine de París.